2019-2020 Σκαγιοπούλειο

Παγκόσμια Ημέρα Παιδικού Βιβλίου 2020

Το υπέροχο μήνυμα του Peter Sventina

“Εκεί που μένω, οι θάμνοι πρασινίζουν αργά τον Απρίλη ή νωρίς τον Μάη και σύντομα γεμίζουν με κουκούλια από πεταλούδες. Αυτά τα κουκούλια μοιάζουν με μπαλίτσες από βαμβάκι ή με κουφέτα και οι νύμφες τους καταβροχθίζουν φύλλο το φύλλο μέχρι που οι θάμνοι απογυμνώνονται. Όταν όμως οι νύμφες γίνουν πεταλούδες και πετάξουν, οι θάμνοι δεν είναι κατεστραμμένοι. Καθώς πλησιάζει το καλοκαίρι, ξαναγίνονται πράσινοι πάλι και πάλι.

Έτσι μοιάζει ο συγγραφέας, έτσι μοιάζει ο ποιητής. Κατασπαράζονται, μένουν κατάστεγνοι από ιστορίες και ποιήματα, που, όταν ολοκληρωθούν, πετούν μακριά, μπαίνουν μέσα σε βιβλία και βρίσκουν τους αναγνώστες τους. Αυτό γίνεται πάλι και πάλι.

Και τι συμβαίνει μ' εκείνα τα ποιήματα και τις ιστορίες;

Ξέρω ένα αγόρι που έπρεπε να κάνει κάποια εγχείρηση στο μάτι του. Για δύο εβδομάδες μετά την εγχείρηση, έπρεπε να ξαπλώνει μόνο από τη δεξιά πλευρά και μετά δεν έπρεπε να διαβάζει τίποτα για έναν μήνα. Όταν τελικά ξαναπήρε στα χέρια του ένα βιβλίο έπειτα από ενάμιση μήνα, ένιωσε σαν να κατάπινε λέξεις μ’ ένα κουτάλι από μια γαβάθα. Σαν να τις έτρωγε. Πραγματικά τις έτρωγε.

Ξέρω κι ένα κορίτσι που, όταν μεγάλωσε, έγινε δασκάλα. Μου είπε: “Τα παιδιά που οι γονείς τους δεν τους διάβασαν παραμύθια έχουν στερηθεί κάτι σημαντικό”.

Οι λέξεις στα ποιήματα και στις ιστορίες είναι τροφή. Όχι τροφή για το σώμα, όχι τροφή που μπορεί να γεμίσει το στομάχι σου. Τροφή όμως για το πνεύμα και τροφή για την ψυχή.

Όταν πεινάει κάποιος ή διψάει, το στομάχι του γουργουρίζει και το στόμα του στεγνώνει. Οι πεινασμένοι γυρεύουν να φάνε κάτι, ένα κομμάτι ψωμί, ένα πιάτο ρύζι ή δημητριακά, λίγο ψάρι ή μια μπανάνα. Όσο περισσότερο πεινούν, τόσο στενεύει ο οπτικός τους ορίζοντας, ώσπου παύουν να βλέπουν ό,τι δεν είναι τροφή για να τους χορτάσει.

Η πείνα για λέξεις εκδηλώνεται διαφορετικά. Μοιάζει με θλίψη, με λήθη, με αυθάδεια. Οι άνθρωποι που υποφέρουν από τέτοιου είδους πείνα δε νιώθουν πως η ψυχή τους τρέμει από το κρύο κι ότι προσπερνούν τους εαυτούς τους χωρίς να το προσέχουν. Ένα μέρος του κόσμου τους εξαφανίζεται χωρίς να το γνωρίζουν.

Αυτού του είδους η πείνα χορταίνεται με ποίηση και ιστορίες.

Υπάρχει όμως ελπίδα για όσους δεν έχουν ποτέ αφεθεί ν’ απολαύσουν  τις λέξεις, για να χορτάσουν αυτή την πείνα;

Υπάρχει! Το αγόρι που είπαμε διαβάζει κάθε μέρα. Το κορίτσι έγινε δασκάλα και διαβάζει στους μαθητές της. Κάθε Παρασκευή. Κάθε βδομάδα. Αν κάποια φορά το ξεχάσει, της το θυμίζουν τα παιδιά.

Και τι γίνεται με τον συγγραφέα και τον ποιητή; Καθώς έρχεται το καλοκαίρι, θα πρασινίσουν πάλι. Και πάλι θα στεγνώσουν από ιστορίες και ποιήματα, που θα πετάξουν μακριά προς κάθε κατεύθυνση. Πάλι και πάλι.”

ΔΡΑΣΤΗΡΙΟΤΗΤΕΣ

(Αφού έχεις διαβάσει πρώτα το μήνυμα για το 2020 το οποίο γράφτηκε από τον Σλοβένο συγγραφέα Peter Svetina και μεταφράστηκε στα ελληνικά, όπως κάθε χρόνο, από τη συγγραφέα Λότη Πέτροβιτς)

 

1. Πώς νομίζεις ότι αισθανότανε το αγόρι όταν δεν μπορούσε να διαβάσει; Και πώς όταν τελικά άρχισε ξανά να διαβάζει;

Όταν το αγόρι δεν μπορούσε να διαβάσει, ένιωθε απαίσια, χάλια. Ήταν πολύ στενοχωρημένο. Ενώ όταν άρχισε να ξαναδιαβάζει, ένιωθε ευτυχισμένο.

Νατάσα Σ.

Το αγόρι αισθανότανε χάλια και ήταν στενοχωρημένο. Όταν άρχισε να διαβάζει ήταν χαρούμενο.

Απόστολος

Το αγόρι  θα ένιωθε  ότι κάτι έλειπε από αυτόν και για αυτόν τον λόγο δεν θα ένιωθε καλά.
Όταν άρχισε να διαβάζει ξανά ένιωσε ολοκληρωμένος και πολύ χαρούμενος.  
Δήμητρα
 
Το αγόρι όταν δεν μπορούσε να διαβάσει αισθανόταν μοναξιά, λύπη, στενοχώρια. Αισθανόταν πολύ άσχημα. Ενώ όταν άρχισε να διαβάζει ξανά, ένιωθε ένα φως να ξαναμπαίνει στην καρδιά του. Ένιωθε πιο όμορφα από ποτέ.
Εβίτα
 
Όταν δεν μπορούσε να διαβάσει, ένιωθε τόσο λύπη. Αλλά όταν ξανάρχισε να διαβάζει ένιωσε ανακούφιση και χαρά.
Αλεξάνδρα
 

  2. «Ξέρω κι ένα κορίτσι που, όταν μεγάλωσε, έγινε δασκάλα. Μου είπε: “Τα παιδιά που οι γονείς τους δεν τους διάβασαν παραμύθια έχουν στερηθεί κάτι σημαντικό”». Εσύ συμφωνείς; Τι είναι εκείνο που μπορεί να έχουν στερηθεί αυτά τα παιδιά;

Τα παιδιά που οι γονείς τους δεν τους έχουν διαβάσει ποτέ παραμύθια έχουν στερηθεί τα ταξίδια στο μαγικό κόσμο της φαντασίας, στον οποίο πηγαίνουμε, όταν διαβάζουμε παραμύθια.

Νατάσα Σ.

Ναι, συμφωνώ γιατί αυτά τα παιδιά έχουν στερηθεί τη φαντασία τους.

Απόστολος

Τα παιδιά που οι γονείς τους δεν τους έχουν διαβάσει παραμύθια έχουν στερηθεί γνώση, αγάπη για τα βιβλία, δεν έχουν φαντασία και δεν έχουν πλούσιο λεξιλόγιο.

Εβίτα

Αυτά τα παιδιά έχουν στερηθεί τον μαγικό κόσμο που πηγαίνουν όταν διαβάζουν ένα βιβλίο.

Αλεξάνδρα

 

 3. Αποτύπωσε εικαστικά τις δύο εικόνες (Χωρίζοντας ένα φύλλο στη μέση ή ενώνοντας δύο διαφορετικά φύλλα ή σ' ένα χαρτονάκι).

     1η εικόνα: Η μεταμόρφωση. Κουκούλια – Νύμφες – Πεταλούδες.

(Εκεί που μένω, οι θάμνοι πρασινίζουν αργά τον Απρίλη ή νωρίς τον Μάη και σύντομα γεμίζουν με κουκούλια από πεταλούδες. Αυτά τα κουκούλια μοιάζουν με μπαλίτσες από βαμβάκι ή με κουφέτα και οι νύμφες τους καταβροχθίζουν φύλλο το φύλλο μέχρι που οι θάμνοι απογυμνώνονται. Όταν όμως οι νύμφες γίνουν πεταλούδες και πετάξουν, οι θάμνοι δεν είναι κατεστραμμένοι. Καθώς πλησιάζει το καλοκαίρι, ξαναγίνονται πράσινοι πάλι και πάλι).

     2η εικόνα: Ο συγγραφέας. Δημιουργεί ιστορίες – Οι ιστορίες ταξιδεύουν προς τα παιδιά.

(Έτσι μοιάζει ο συγγραφέας, έτσι μοιάζει ο ποιητής. Κατασπαράζονται, μένουν κατάστεγνοι από ιστορίες και ποιήματα, που, όταν ολοκληρωθούν, πετούν μακριά, μπαίνουν μέσα σε βιβλία και βρίσκουν τους αναγνώστες τους. Αυτό γίνεται πάλι και πάλι. )

Νατάσα Σ.

Απόστολος

Εβίτα

Αλεξάνδρα

 

 4. Δημιούργησε μία αφίσα στην οποία να αποτυπώνεται:

     α) Η πείνα για λέξεις. (Η πείνα για λέξεις εκδηλώνεται διαφορετικά. Μοιάζει με θλίψη, με λήθη, με αυθάδεια. Οι άνθρωποι που υποφέρουν από τέτοιου είδους πείνα δε νιώθουν πως η ψυχή τους τρέμει από το κρύο κι ότι προσπερνούν τους εαυτούς τους χωρίς να το προσέχουν. Ένα μέρος του κόσμου τους εξαφανίζεται χωρίς να το γνωρίζουν)

     β) Οι τρόποι καταπολέμησης αυτής της πείνας. (Αυτού του είδους η πείνα χορταίνεται με ποίηση και ιστορίες … Το αγόρι που είπαμε διαβάζει κάθε μέρα. Το κορίτσι έγινε δασκάλα και διαβάζει στους μαθητές της. Κάθε Παρασκευή. Κάθε βδομάδα. Αν κάποια φορά το ξεχάσει, της το θυμίζουν τα παιδιά)

Θυμάμαι ότι μια αφίσα μπορεί να έχει λόγια, σύντομο μήνυμα, μία φράση, έναν τίτλο.

Νατάσα Σ.

Εβίτα

 

 5. Γράψε ένα δικό σου μήνυμα για την Παγκόσμια Ημέρα Παιδικού Βιβλίου. Το μήνυμά σου θα απευθύνεται προς τα συνομήλικά σου παιδιά, αλλά και προς τα παιδιά που θα έρθουν στο Δημοτικό Σχολείο μετά από εσένα. Για αυτό το λόγο θα δημοσιευτεί στη σχολική ιστοσελίδα. Προφανώς, ο απώτερος σκοπός του μηνύματος είναι να ανακαλύψουν τα παιδιά τη μαγεία της λογοτεχνικής ανάγνωσης.

Παιδιά, σας συμβουλεύω να διαβάζετε βιβλία για να μη γίνετε ξύλα απελέκητα και να μπορείτε να έχετε μεγάλη φαντασία και μόρφωση που χρειάζεται στη ζωή σας.

Απόστολος

Όλα τα παιδιά μπορούν να μορφωθούν άμα διαβάσουν σκληρά. Το διάβασμα είναι καλό για τους ανθρώπους γιατί το διάβασμα τους φέρνει νερό, φαγητό, ένα σπίτι και μια δουλειά.

Δήμητρα

Το να διαβάσεις ένα βιβλίο σε κάνει να νιώθεις βασιλιάς του κόσμου, επειδή τα βιβλία σε κάνουν να νιώθεις χαρά. Γι' αυτό να διαβάζετε πολλά βιβλία για να αναπτύξετε τη φαντασία σας και το λεξιλόγιό σας.

Εβίτα

Οι σκέψεις μας για την ταινία Supa Modo

H Mwix για να κάνει τη Jo να πιστέψει ότι είναι ηρωίδα έκανε τα εξής...
 
1. Έδεσε τη θήκη του αλατιού με μία κλωστή  και όταν τράβηξε την κλωστή, η Jo θα νόμιζε ότι την κούναγε με το μυαλό της.
2.Όταν έτρωγαν πρωινό η Mwix παρίστανε ότι δεν μπορούσε να ανοίξει την μαρμελάδα και την έδωσε στην Jo να την ανοίξει ώστε να νομίζει ότι είναι πολύ δυνατή.
3.Η Mwix είπε στα παιδιά του χωριού να  βοηθήσουν την Jo να νικήσει στο ποδόσφαιρο ώστε να νομίζει ότι έχει σούπερ δυνάμεις.
4.Η Mwix συμφώνησε με τους κατοίκους του χωριού να στήσουν μία σκηνή ληστείας και να αφήσουν την Jo να πιάσει τον ληστή ώστε να νομίζει η Jo ότι είναι σούπερ ηρωίδα.
 
Ερώτηση πρώτη
Ποιος είναι ο σκοπός  της συγκεκριμένης επιλογής;
Η αδερφή της Jo ήθελε να πραγματοποιήσει το όνειρο της Jo πριν πεθάνει. 
Ερώτηση δεύτερη
-Ποιοι είναι οι βοηθοί της Mwix στην παραπάνω προσπάθεια;
Οι βοηθοί της Mwix είναι ο Μάικ και οι κάτοικοι του χωριού.
Ερώτηση τρίτη
-Ποιο ρόλο ανέλαβε ο καθένας από αυτούς;
Ο Μάικ ανέλαβε την σκηνοθεσία της ταινίας και οι κάτοικοι του χωριού ανέλαβαν τον ρόλο των αθώων πολιτών.
Ερώτηση τέταρτη
-Ποιος είναι αντίθετος αρχικά στο συγκεκριμένο σχέδιο;
Η μητέρα της Jo.
Ερώτηση πέμπτη
-Τι φοβάται;
Η μητέρα της Jo φοβάται ότι η Jo θα χτυπήσει παίζοντας την ηρωίδα. 
 
1. Γενναίος -           Jo
2. Αυθεντικός -       Jo
3. Περιπετειώδης - Jo
4. Προσεχτικός -     Μητέρα της Jo
5. Αδέξιος -             Jo
6. Απαιτητικός -      Μητέρα της Jo
7. Αποφασιστικός - Jo
8. Ενθουσιώδης -   Jo
9. Ηθικός -              Μητέρα της Jo
10. Ευγενικός -       Αδερφή της Jo
11. Ανεξάρτητος -   Αδερφή της Jo
12. Αξιαγάπητος -  Jo
13. Μυστηριώδης - Μητέρα της Jo
14.Επίμονος -        Jo
15.Υπάκουος -      Jo
16.Αξιόπιστος -     Jo
17. Αδύναμος -     Αδερφή της Jo
18. Υπεύθυνος -   Μητέρα της Jo
19. Έξυπνος -       Αδερφή της Jo
20. Σχολαστικός -  Αδερφή της Jo
 
Ο δικός μου σούπερ-ήρωας
Παρατσούκλι -                                      J-do
Όνομα -                                                J-hopondo
Τα εξωτερικά χαρακτηριστικά του -      Σκιστά καφέ μάτια και καφέ κοντά ίσια μαλλιά.
Το μοναδικό του στοιχείο -                   Το χαμόγελό του
Οι δυνάμεις του -                                  Πετάει, είναι πολύ δυνατός και πολύ έξυπνος
Τα ελαττώματά του -                             Δεν λέει καλά αστεία
Τα στοιχεία της προσωπικότητάς του - Ευγενικός και καλόκαρδος
Ο τόπος διαμονής -                              Νότια Κορέα
Οι εχθροί του -                                     Δεν υπάρχουν
Δήμητρα
 
Χαρακτηριστικά της Τζο που μοιάζουν με άλλους σούπερ ήρωες:
- Κάπα
- Στολή
- Δυνάμεις
 
Χαρακτηριστικά που δεν μοιάζουν:
- Ανίατη ασθένεια
- Η ηλικία της είναι νεότερη
Ανδριάνα
 
 
Ο δικός μου σούπερ ήρωας:
Οικειοποίηση της κατάστασης:
Εβίτα
 
Άμα υπήρχε μία συμμαθήτρια ή ένας συμμαθητής στην τάξη μας που είχε μία σοβαρή αρρώστια, θα προσπαθούσαμε να την κάνουμε να νιώσει σαν κανονικό παιδί, θα είμαστε στο πλάι της όταν μας χρειαζόταν και θα την προστατεύαμε σε περίπτωση που δέχονταν άσχημα σχόλια.
Δήμητρα
 
Αν ένας συμμαθητής μας αντιμετώπιζε προβλήματα θα του φερόμαστε ως ίσο μέλος της τάξης μας. Όμως αυτό δεν σημαίνει πως δεν θα τον φροντίζαμε σε οτιδήποτε χρειαζόταν.
Ανδριάνα
 

Η σχολική τάξη "εξ αποστάσεως" (4)

Δραστηριότητες "Μετά την προβολή" μιας κινηματογραφικής ταινίας (Σούπα Μόντο).

 
1. Σχετικά με τους χαρακτήρες
→ Ερωτήσεις
- Ποιοι είναι οι κεντρικοί χαρακτήρες; Καταγράψτε τα ονόματα τους και
χαρίστε δυο –τρεις προσδιορισμούς (επίθετα κ.α) στον καθένα.
Για παράδειγμα μπορείτε να συμπληρώσετε τον πίνακα με τα ονόματα των ηρώων που πιστεύετε ότι τους ταιριάζει
περισσότερο. Μπορείτε να επιλέξετε παραπάνω από έναν ήρωα για κάθε χαρακτηρισμό.
γενναίος
αυθεντικός
περιπετειώδης
προσεκτικός
αδέξιος
απαιτητικός
αποφασιστικός
ενθουσιώδης
ηθικός
ευγενικός
ανεξάρτητος
αξιαγάπητος
μυστηριώδης
επίμονος
υπάκουος
αξιόπιστος
αδύναμος
υπεύθυνος
έξυπνος
σχολαστικός

- Η αδελφή της Jo, Mwix, κάνει την Jo να πιστέψει ότι είναι σουπερ ήρωας.
Ποιος είναι ο σκοπός της συγκεκριμένης επιλογής;
- Η Mwix αρχικά, δημιουργεί έναν ολόκληρο σχέδιο ώστε η Jo να πιστέψει ότι
σουπερ δυνάμεις. Καταγράψτε σε έναν πίνακα τις διαφορετικές
καταστάσεις που κατασκευάζει.
- Ποιοι είναι οι βοηθοί της Mwix στην παραπάνω προσπάθεια; Ποιο ρόλο
ανέλαβε ο καθένας από αυτούς;
- Ποιος είναι αντίθετος αρχικά στο συγκεκριμένο σχέδιο; Τι φοβάται;

→ Σε ένα μεγάλων διαστάσεων χαρτί ή στον πίνακα σχηματίστε τόσους κύκλους,
όσοι οι κεντρικοί χαρακτήρες στην ταινία. Μέσα σε κάθε κύκλο γράφετε το όνομα κάθε χαρακτήρα ή ομάδας εφόσον υπάρχει. Στη συνέχεια γράφετε μέσα στους κύκλους αυτούς τι πιστεύετε ότι θα ήθελαν να πουν οι χαρακτήρες αυτοί και έξω από τους κύκλους γράφετε μηνύματα προς τους χαρακτήρες από τα εσάς.

2. Μιλώντας για σούπερ-ήρωες
Η Jo αντλεί δύναμη από συγκεκριμένους σούπερ ήρωες (κινηματογραφικών ταινιών
και κόμικς) και στη συνέχεια δανείζεται κάποια από τα χαρακτηριστικά τους για να
ενισχύσει τις σούπερ δυνάμεις της. Καταγράψτε μερικά από αυτά τα
χαρακτηριστικά, και εντοπίστε κυρίως και άλλα χαρακτηριστικά της Jo, τα οποία
έρχονται σε αντίθεση με τα συνηθισμένα χαρακτηριστικά των σούπερ ηρώων
κινηματογραφικών ταινιών και κόμικς.

3. Οικειοποίηση της κατάστασης
Αναλογιστείτε τι θα συνέβαινε αν κάποιος/α συμμαθητής/συμμαθήτριά σας
αντιμετώπιζε ένα πρόβλημα υγείας.
-Τι θα κάνατε ως ομάδα, τάξη, σχολείο για να του/της συμπαρασταθείτε και να τον/
την υποστηρίξετε;

4. Κινηματογραφική κριτική
Διαβάστε τις παρακάτω κριτικές και βρείτε με το θέμα
που αναφέρονται (σενάριο, ερμηνείες, κινηματογραφικές τεχνικές),

Παραδείγματα κριτικών:

Κι όσο για το ίδιο το κοριτσάκι: μπορεί οι βετεράνοι ηθοποιοί (Μαριάν Νούνγκο και
Νιαγουάρα Ντάμπια) να στηρίζουν στιβαρά το καστ, αλλά είναι η χαρισματική
πιτσιρίκα Στέισι Γουαγουέρου που με το εκφραστικό της πρόσωπο και το
πεισμωμένο τρόπο που τεντώνει τα χεράκια της, πετάει. Και κάνει και την εικόνα να
απογειώνεται..
Πόλυ Λυκούργου
http ://flix.gr/cinema/supa-modo-review.html

To "Supa Modo" είναι ένα tricky film, που εστιάζει στην «δυναμική», που εμπεριέχουν
«εντός των κόλπων τους», οι αφρικανικές κοινότητες…
Πέρα τώρα από την «μαγική κοινότητα» της ταινίας του Likarion Wainaina, που
ενωμένη και αλληλέγγυα, ανακατεύει την χύτρα με τον μαγικό ζωμό (σαν άλλος Δρυΐδης)
της σωτηρίας της Τζο, με την προσωρινή απόδραση της από την σκληρή
πραγματικότητα, οι συντελεστές του Supa Modo κινούνται προς την ίδια οδό,
αποτελώντας και οι ίδιοι μια «κοινότητα» και διαθέτοντας με την σειρά τους το δικό τους
προσωπικό μαγικό ζωμό: Το σενάριο της ταινίας!
Λήδα – Ειρήνη Αδάμου
https://www.cinemode.gr/cinema/kritikes-tainion/supa-modo-toy-likarionwainaina.
html

Η πρώτη ονειροπόληση της Jo περιγράφει ένα Super Ταξίδι της μικρούλας στο δάσος
φορώντας την ειδική ενδυμασία την οποία η ίδια τόσο πολύ λατρεύει. Το μέσο (κάμερα)
πραγματοποιεί μια “αργή ακολουθία” της πρωταγωνίστριας (που κινείται αρκετά πιο
μπροστά) με διαδοχικές κινήσεις αριστερά και δεξιά. Αρκετά κινηματογραφικά λεπτά
αργότερα η περιήγηση του φακού “κινείται” πανομοιότυπα στα βήματα της (υπέρ) ηρωίδας
από δωμάτιο σε δωμάτιο… Με το κουκλάκι Modo στο χέρι της έως και το σημείο όπου η Jo
βρίσκει την Kathryn.
Γιάννης Κρουσίνσκυ
https://eretikos.gr/epiloges/eretiki-kritiki-gia-tin-tainia-supa-modo/

Στη συνέχεια προσπαθήστε να γράψετε τη δική σας κριτική.
 
→ Προτεινόμενα βήματα για τη σύνταξη μιας κινηματογραφικής κριτικής
  • Γράφοντας την κριτική. Ξεκινάμε με τις βασικές πληροφορίες (Τίτλο ταινίας,
    χρονολογία παραγωγής ταινίας, όνομα σκηνοθέτη, πρωταγωνιστών,
    διάρκεια ταινίας). Τσεκάρουμε στο: www.imdb.com, στην εταιρεία
    διανομής, ή στην ιστοσελίδα της ταινίας αν υπάρχει.
  • Δηλώνουμε γιατί θεωρούμε την συγκεκριμένη ταινία άξια λόγου; Έπειτα
    γράφουμε λίγα λόγια για την υπόθεση της ταινίας. Προσοχή δεν
    αποκαλύπτουμε το τέλος!
  • Προσπαθούμε να μεταφέρουμε στον αναγνώστη την εμπειρία της θέασης
    της ταινίας και την δική μας αλλά και ενός συμβολικού θεατή. Είναι
    ευχάριστη; Προκαλεί αγωνία; Μας προβληματίζει;

5. Να μια ευκαιρία να δημιουργήσετε το δικό σας ήρωα!

Στοιχεία που μπορεί να έχει:

Ο δικός μας Superhero
Το παρατσούκλι του
Το πραγματικό του όνομα
Τα εξωτερικά χαρακτηριστικά του
Το «μοναδικό» του στοιχείο
Οι δυνάμεις του
Τα ελαττώματα του
Τα στοιχεία της προσωπικότητας τους
Ο τόπος διαμονής
Οι εχθροί του (αν υπάρχουν)

Τώρα, αν θέλετε, μπορείτε να τον αποτυπώσετε εικαστικά. (Είτε με ζωγραφική είτε με τρισδιάστατη κατασκευή).


Τι θα συνέβαινε αν σκηνοθέτης της ταινίας Supa Modo ήταν ΠΡΑΓΜΑΤΙ η Jo, ο Μάικ και η
παρέα τους; Χωριστείτε σε ομάδες και συμπληρώστε τα 3Χ & 3Ι. Αξιοποιήστε τις
πληροφορίες που θα εντοπίσετε στις παρακάτω σκηνές 00:51:12 -00:54:50 & 01:04:09 –
01:08:24

 

6. Τα τραγούδια της ταινίας SUPA MODO
Mirabelle, Don Ngatia
https://soundcloud.com/don-ngatia/mirabelle
HA-HE, Just a band (Bill "Blinky" Sellanga, Dan Muli, Mbithi Masya)
https://soundcloud.com/rubytrois/ha-he-by-just-a-band
Ngwendeire Guita, The Lulu’s band
https://soundcloud.com/schnitzelcuts/the-lulus-band-ngwendeire-guita-ds-reworkpreview-
limited-vinyl-only
Bring back Time, Maia & The Big Sky
https://maia.bandcamp.com/track/bring-back-time

Δραστηριότητα:
Χωριζόμαστε σε ομάδες. Σε κάθε ομάδα ανατίθεται ένα από τα παραπάνω
τραγούδια και ακολούθως απαντάει τις παρακάτω ερωτήσεις. Οι ομάδες μπορούν να
ανατρέξουν στην ταινία αλλά και να ψάξουν στο διαδίκτυο για τους στίχους και άλλα
στοιχεία σχετικά με τα τραγούδια.

Ερωτήματα:
Πότε ακούγεται κάθε τραγούδι μέσα στην ταινία;
Με ποιο σημείο της αφήγησης συνδέεται;
Σε ποιους χαρακτήρες αναφέρεται;
Ποια συναισθήματα αναδεικνύει;
Πώς επιδρά στον ρυθμό της κινηματογράφησης και του μοντάζ;
Ποια χαρακτηριστικά του κόσμου της ταινίας αναδεικνύει κάθε τραγούδι;
Πώς σχετίζεται με τον χώρο και τον χρόνο που εκτυλίσσεται η ιστορία;

 

Πηγή:

http://wrongmedia.net/npeduc/index.php/sm_landing/sm_teacher/

 

Η σχολική τάξη "εξ αποστάσεως" (3)

H Ελληνοεκδοτική  προκήρυξε δύο πολύ ενδιαφέροντες διαγωνισμούς. Σε αυτή την δημιουργική δράση μπορούν να συμμετάσχουν παιδιά μέχρι 6η δημοτικού.

Αναλυτικά:

«ΜΙΚΡΟΙ ΕΙΚΟΝΟΓΡΑΦΟΙ»

Αγαπητοί γονείς και παιδιά

βιώνουμε μια πρωτόγνωρη κατάσταση της οποίας η εξέλιξη και τα αποτελέσματα θα διαμορφωθούν σε μεγάλο βαθμό από τον τρόπο με τον οποίον θα διαχειριστούμε τις επιθυμίες και τις ανάγκες μας.

Με αυτό το δεδομένο καλούμε τα παιδιά με την άδεια και την προτροπή των γονιών τους να λάβουν μέρος στη δημιουργία μιας εικόνας μέσα από την οποία θα παρουσιάζουν τη δική τους οπτική για τον Ιό, την επίδρασή του στην καθημερινότητά τους, τις ανησυχίες και την ελπίδα τους…

Θέλουμε να έχουμε αποτυπωμένη τη «δημιουργική ματιά» των παιδιών για όλα όσα νιώθουν και βιώνουν, ένα «εικονογραφημένο χρονικό» των ημερών από τα παιδιά μας, γιατί και για αυτά ξαφνικά όλα άλλαξαν!

Οι εικόνες θα αξιολογηθούν από επταμελή επιτροπή, η οποία θα αποτελείται από επιφανείς συγγραφείς και εικονογράφους παιδικού βιβλίου, τα μέλη της οποίας θα ανακοινωθούν το προσεχές δεκαπενθήμερο.

Οι 50 καλύτερες εικόνες που θα λάβουμε θα ενταχθούν σε ένα βιβλίο με τίτλο «Με τη Σκέψη μου Αγκαλιάζω τον Κόσμο» το οποίο θα εκδοθεί σε 1000 αντίτυπα και θα προσφερθεί δωρεάν στα παιδιά που οι εικόνες τους βραβεύτηκαν, καθώς και σε σχολεία. ΕΠΙΣΗΜΑΙΝΟΥΜΕ ΠΩΣ Η ΕΚΔΟΣΗ ΔΕΝ ΘΑ ΕΧΕΙ ΕΜΠΟΡΙΚΟ ΣΚΟΠΟ!

Οι εικόνες θα αποσταλούν ηλεκτρονικά και μόνο έως τις 12 Απριλίου 2020, στην ηλεκτρονική διεύθυνση Αυτή η διεύθυνση ηλεκτρονικού ταχυδρομείου προστατεύεται από τους αυτοματισμούς αποστολέων ανεπιθύμητων μηνυμάτων. Χρειάζεται να ενεργοποιήσετε τη JavaScript για να μπορέσετε να τη δείτε. και τα αποτελέσματα θα γνωστοποιηθούν στη σελίδα μας την 30 Απριλίου 2020.

«ΜΙΚΡΟΙ ΣΥΓΓΡΑΦΕΙΣ»

Αγαπητοί γονείς και παιδιά

βιώνουμε μια πρωτόγνωρη κατάσταση της οποίας η εξέλιξη και τα αποτελέσματα θα διαμορφωθούν σε μεγάλο βαθμό από τον τρόπο με τον οποίον θα διαχειριστούμε τις επιθυμίες και τις ανάγκες μας.

Με αυτό το δεδομένο καλούμε τα παιδιά με την άδεια και την προτροπή των γονιών τους να λάβουν μέρος στη συγγραφή ενός κειμένου έως 300 λέξεις μέσα από το οποίο θα παρουσιάζουν τη δική τους άποψη για τον Ιό, την επίδρασή του στην καθημερινότητά τους, τις ανησυχίες και την ελπίδα τους…

Θέλουμε να έχουμε αποτυπωμένα τις σκέψεις και τα συναισθήματα των παιδιών για όλα όσα βιώνουν, ένα «χρονικό» των ημερών από τα παιδιά μας, γιατί και για αυτά ξαφνικά όλα άλλαξαν!

Τα κείμενα θα αξιολογηθούν από επταμελή επιτροπή, η οποία θα αποτελείται από επιφανείς συγγραφείς παιδικού βιβλίου, τα μέλη της οποίας θα ανακοινωθούν το προσεχές δεκαπενθήμερο.

Τα 50 καλύτερα κείμενα που θα λάβουμε θα τα εντάξουμε σε ένα #βιβλίο με τίτλο «Με τη Σκέψη μου Αγκαλιάζω τον Κόσμο» το οποίο θα εκδοθεί σε 1000 αντίτυπα και θα προσφερθεί #δωρεάν στα παιδιά που τα κείμενα τους βραβεύτηκαν, καθώς και σε σχολεία. ΕΠΙΣΗΜΑΙΝΟΥΜΕ ΠΩΣ Η ΕΚΔΟΣΗ ΔΕΝ ΘΑ ΕΧΕΙ ΕΜΠΟΡΙΚΟ ΣΚΟΠΟ!

Τα κείμενα θα τα αποστείλετε έως τις 12 Απριλίου 2020, στην ηλεκτρονική διεύθυνση Αυτή η διεύθυνση ηλεκτρονικού ταχυδρομείου προστατεύεται από τους αυτοματισμούς αποστολέων ανεπιθύμητων μηνυμάτων. Χρειάζεται να ενεργοποιήσετε τη JavaScript για να μπορέσετε να τη δείτε. και τα αποτελέσματα θα γνωστοποιηθούν στη σελίδα μας την 30 Απριλίου 2020.

https://ellinoekdotiki.gr/gr/diagonismoi/mikroi-siggrafeis-gia-paidia-st-dimotikou

Η σχολική τάξη "εξ αποστάσεως" (2)

Ψυχαγωγία και κινηματογραφική εκπαίδευση εξ αποστάσεως για τους μαθητές και όλη την οικογένεια

Το Διεθνές Φεστιβάλ Κινηματογράφου Ολυμπίας για Παιδιά και Νέους και το Νεανικό Πλάνο στηρίζουν τα παιδιά και τους νέους (αλλά και όλη την οικογένεια) σε αυτές τις δύσκολες μέρες του περιορισμού τους στις κατοικίες τους λόγω της πανδημίας του κορονοϊού, αξιοποιώντας για εκπαιδευτικούς και ψυχαγωγικούς σκοπούς τη μοναδική Παιδική και Νεανική Ταινιοθήκη και τους συνοδευτικούς ψηφιακούς οδηγούς μελέτης του Νεανικού Πλάνου.
Σταδιακά θα ανακοινώνονται από το Φεστιβάλ Κινηματογράφου Ολυμπίας και το Νεανικό Πλάνο διάφορες δράσεις για παιδιά και νέους όλων των ηλικιών.

Μπορούμε να διαμορφώσουμε ομάδες μαθητών που έχουν τη διάθεση και τη δυνατότητα να παρακολουθήσουν μέσω διαδικτύου την ταινία, η οποία θα διατεθεί δωρεάν σε ηλεκτρονική μορφή μαζί με τον ψηφιακό οδηγό μελέτης της.
Πρόκειται για υλικό ασύγχρονης διδασκαλίας, το οποίο περιέχει πολύμορφο πολυμεσικό εκπαιδευτικό υλικό (κείμενα, βίντεο, κουίζ, εκπαιδευτικές δραστηριότητες, πρόσθετο υλικό, κ.ά.), και μπορεί εύκολα να αξιοποιηθεί και μέσω της νέας πλατφόρμας σύγχρονης διδασκαλίας που θα τεθεί σε λειτουργία τις επόμενες ημέρες από το Υπουργείο Παιδείας. Η ταινία και ο οδηγός μελέτης έχουν λάβει την έγκριση του Υπουργείου Παιδείας και Θρησκευμάτων, μετά από θετική εισήγηση του Ινστιτούτου Εκπαιδευτικής Πολιτικής (ΙΕΠ 162790/2019-21/10/2019).

Κύριοι στόχοι της δράσης του Φεστιβάλ Ολυμπίας και του Νεανικού Πλάνου είναι κατά το διάστημα που θα παραμείνουν κλειστά τα σχολεία, οι εκπαιδευτικοί Α/θμιας και Β/θμιας εκπαίδευσης:
α. να διατηρήσουν επαφή και επικοινωνία με τους μαθητές τους, έστω και με τη χρήση ψηφιακών εργαλείων εξ αποστάσεως εκπαίδευσης
β. να εξωτερικεύσουν τα αισθήματά τους για το παγκόσμιο θέμα αυτής της περιόδου και να συνομιλήσουν γι' αυτό, με αφορμή την ταινία και το συνοδευτικό εκπαιδευτικό υλικό.
γ. να παρακολουθήσουν τα παιδιά, έστω και τους υπολογιστές τους, μια πολυβραβευμένη ταινία με 50 διεθνή βραβεία
δ. να ασχοληθούν στον ελεύθερο τους χρόνο με τον κινηματογράφο, συνδυάζοντας την ψυχαγωγία με την εκπαίδευση.

Η ταινία διατίθεται για 48 ώρες

Ξεκινάμε με την πολυβραβευμένη ταινία “Supa Modo” του Likarion Wainaina (Μυθοπλασία, 74΄, Κένυα–Γερμανία, 2018), η οποία πραγματεύεται το επίκαιρο ζήτημα της νόσου και της υγείας και του ρόλου της κοινότητας στο ξεπέρασμα του στίγματος και του πένθους.
Η ταινία απευθύνεται κυρίως στις ηλικίες 9-18 ετών και σε όλη την οικογένεια, θίγοντας μια πληθώρα θεμάτων όπως η οικογένεια, η υγεία, η διαφορετικότητα, τα δικαιώματα του παιδιού, ο κοινωνικός αποκλεισμός, η φτώχεια, η αλληλεγγύη και η κοινότητα, η παιδική φιλία, η κοινωνική χρησιμότητα του κινηματογράφου.

Σούπα Μόντο / Supa Modo

 

Σούπα Μόντο / Supa Modo

Μια ταινία του Likarion Wainaina

Fiction, έγχρωμο , 74΄, Κένυα-Γερμανία , 2018

Η αφίσα της ταινίας:

Σύνοψη

Η 9χρονη Τζο λατρεύει τις ταινίες δράσης και ονειρεύεται να γίνει υπερηρωίδα. Η μεγαλύτερή της επιθυμία είναι να γυρίσει μια ταινία και να πρωταγωνιστήσει σ’ αυτήν. Στη φαντασία της ξεχνάει ότι βρίσκεται στο τελικό στάδιο της ασθένειάς της. Όταν η αδερφή της αγανακτεί βλέποντας το εύθυμο κορίτσι να σπαταλάει τον πολύτιμο χρόνο που του απομένει ξαπλωμένο στο κρεβάτι, ενθαρρύνει την Τζο να πιστέψει στις μαγικές της δυνάμεις και πείθει όλους τους συγχωριανούς να την βοηθήσουν να πραγματοποιήσει το όνειρό της.
 

Τι σημαίνει Supa Modo;

Modo στην αφρικανική διάλεκτο κικούγιου (διάλεκτος των σουαχίλι) σημαίνει άνθρωπος, άτομο, πρόσωπο. Είναι ένα ουσιαστικό ελεύθερο συνδηλώσεων σε ότι αφορά την ηλικία ή το φύλο, γεγονός που το καθιστά ιδανικό για το όνομα του alter ego της πρωταγωνίστριας της ταινίας, η οποία έχει δύο αντισυμβατικές ιδιότητες, είναι παιδί και μάλιστα κορίτσι.

Έτσι, ο τίτλος επιχειρεί μια έμμεση αναφορά στο βασικό θέμα της ταινίας, ότι οποιοσδήποτε μπορεί να είναι ήρωας. Δηλαδή το πρόθημα Super (το οποίο στον τίτλο έχει αποτυπωθεί φωνητικά, όπως θα το προέφερε ένα παιδί της Κένυας) μπορεί να μπει μπροστά από το όνομα οποιουδήποτε. [Η συγγραφική ομάδα της ταινίας]

Συντελεστές

Σκηνοθεσία: Likarion Wainaina
Σενάριο: Mugambi Nthiga, Silas Miami, Wanjeri Gakuru, Kamau Wandungu
Πρωταγωνιστούν: Stycie Waweru, Marrianne Nungo, Nyawara Ndambia, Johnson Fish Chege, Humphrey Maina

Xώρα Παραγωγής: Κένυα-Γερμανία
Έτος Παραγωγής: 2018
Διάρκεια: 74 λεπτά
Γλώσσα: Σουαχίλι, Αγγλικά, Κικούγιου

Βραβεία

  • Βραβείο της Ευρωπαϊκής Ένωσης Παιδικού Κινηματογράφου (ECFA) για την Καλύτερη Ευρωπαϊκή Ταινία για παιδιά του 2018
  • Υποψηφιότητα της Κένυας για το Όσκαρ Ξενόγλωσσης Ταινίας
  • Βραβείο Καλύτερης Ταινίας, Carthage Film Festival 2018
  • Βραβείο Καλύτερης Ταινίας, Emden International Film Festival 2018
  • Βραβείο Καλύτερης Ταινίας, Hamburg Film Festival 2018
  • Βραβείο Καλύτερης Ταινίας, Zanzibar International Film Festival 2018
  • Βραβείο Καλύτερης Ταινίας, Zlín International Film Festival for Children and Youth 2018
  • Βραβείο Καλύτερης Ταινίας, Olympia International Film Festival for Children and Young People 2018
  • Βραβείο Καλύτερης Διεθνούς Ταινίας, Edinburgh International Film Festival 2018
  • Βραβείο Καλύτερης Ταινίας Οικουμενικής Επιτροπής , Zlín International Film Festival for Children and Youth 2018
  • Βραβείο Καλύτερης Αφρικανικής Ταινίας, Africa Magic Viewers Choice Awards 2018
  • Βραβείο Καλύτερης Ταινίας Ανατολικής Αφρικής, Zanzibar International Film Festival 2018
  • Βραβείο ECFA, Kristiansand International Children's Film Festival 2018
  • Βραβείο ECFA, Olympia International Film Festival for Children and Young People 2018
  • Βραβείο Καλύτερης Ταινίας Ειδικής Επιτροπής, Molodist International Film Festival 2018
  • Βραβείο Καλύτερης Ταινίας Κοινού, Cinetopia Film Festival 2018
  • Βραβείο Καλύτερης Ταινίας Νεανικής Κριτικής Επιτροπής, Minneapolis St. Paul International Film Festival 2018
  • Βραβείο της Βουλής των Ελλήνων «Ανθρώπινες Αξίες», Olympia International Film Festival for Children and Young People 2018
  • Βραβείο Καλύτερου Σεναρίου, Olympia International Film Festival for Children and Young People 2018
  • Βραβείο Καλλιτεχνικής Τόλμης, Durban International Film Festival 2018
  • Βραβείο Καλύτερης Ταινίας, KinoKino - International Film Festival for Children
  • Βραβείο ECFA, Kristiansand International Children's Film Festival 2018
  • Βραβείο Καλύτερης Ταινίας Κοινού, Children's Film Festival Seattle
  • Εύφημη Μνεία, Kino W Trampkach (Cinema in Sneakers Film Festival for Children and Youth) 2018
  • Εύφημη Μνεία (Generation Kplus), Berlin International Film Festival 2018

Περισσότερα

Likarion Wainaina Κενυάτης κινηματογραφιστής που γεννήθηκε στη Μόσχα αλλά πλέον ζει στο Ναϊρόμπι, όπου εργάζεται ως σκηνοθέτης και διευθυντής φωτογραφίας. Έχει κάνει διεύθυνση φωτογραφίας σε αρκετά ντοκιμαντέρ και διαφημιστικά, ενώ έχει σκηνοθετήσει διάφορες τηλεοπτικές εκπομπές κι έναν σημαντικό αριθμό μικρού μήκους ταινιών. Μία απ’ τις πρώτες του, το Between the Lines, ήταν η πρώτη κενυάτικη ταινία που προβλήθηκε σε οθόνη IMAX στην Κένυα. Πιο πρόσφατα, η ταινία του Bait προβλήθηκε στο φεστιβάλ των Καννών.
Σύνδεσμοί:

Η σχολική τάξη "εξ αποστάσεως" (1)

Παρασκευή 13 Μαρτίου 2020

Δραστηριότητες για την περίοδο κατά την οποία τα σχολεία παραμένουν κλειστά:

  • Επανάληψη στον γραπτό λόγο.

         Κοιτάζουμε τα κείμενα τα οποία έχουμε ήδη γράψει (Παραγωγή Γραπτού Λόγου). Με βάση α) το γενικό πλάνο στη σελίδα 22 του Α' τεύχους της Γλώσσας και β) το πλάνο κάθε είδους άσκησης παραγωγής γραπτού λόγου, όπως περιγράφεται στο σχολικό βιβλίο, αλλάζουμε/τροποποιούμε/διορθώνουμε τα κείμενα της πρώτης γραφής μας. Σε ένα καινούργιο φύλλο το καθαρογράφουμε συμπεριλαμβάνοντας τις αλλαγές.

  • Τήρηση Ημερολογίου.

Σε ένα τετράδιο καταγράφουμε σε ημερολογιακή μορφή τις έκτακτες περιστάσεις τις οποίες ζούμε. Αναφέρουμε γεγονότα από την κάθε μέρα, νέα από την πόλη, τη χώρα, τον κόσμο, πώς περνάμε τις μέρες μας με τα κλειστά σχολεία (και όχι μόνο). Δεν ξεχνάμε να σημειώσουμε πώς νιώθουμε για όλα όσα συμβαίνουν, τι σκεφτόμαστε για τη συνέχεια όλης αυτής της παγκόσμιας περιπέτειας και πώς φανταζόμαστε το μέλλον.

  •  Ανάγνωση λογοτεχνικού βιβλίου.

Διαλέγουμε ένα ή περισσότερα λογοτεχνικά βιβλία. Ετοιμάζουμε μία βιβλιοπαρουσίαση, όπως έχουμε ήδη κάνει. Θυμόμαστε το φυλλάδιο των Χριστουγέννων ή το παράδειγμα στις σελίδες 46 και 47 του Β' τεύχους της Γλώσσας. Μπορούμε να μην επιλέξουμε μία τυπική παρουσίαση, αλλά να διαλέξουμε μία ή περισσότερες από τις περιγραφόμενες δραστηριότητες στο φυλλάδιο των Χριστουγέννων.

 

Για απαντήσεις ή αποστολή εργασιών, σκανάρουμε το φύλλο ή το βγάζουμε φωτογραφία και στέλνουμε το αρχείο στο email (υπάρχει στο φυλλάδιο των Χριστουγέννων) ή στην Επικοινωνία μέσω της ιστοσελίδας (χρησιμοποιεί το email: Αυτή η διεύθυνση ηλεκτρονικού ταχυδρομείου προστατεύεται από τους αυτοματισμούς αποστολέων ανεπιθύμητων μηνυμάτων. Χρειάζεται να ενεργοποιήσετε τη JavaScript για να μπορέσετε να τη δείτε.)

Μια βραδιά στο Πόρτο Λίλι

Δήμητρα

Ιωάννα

 

Μια βραδιά στο Πόρτο Λίλι
στα δρομάκια τα παλιά,
αντηχήσανε κιθάρες
μαντολίνα και βιολιά.

Κι όλοι οι παιδικοί μου φίλοι
μια βραδιά στο Πόρτο Λίλι
κάνανε μαζί βαρκάδα
στη μεγάλη φεγγαράδα.

Μια βραδιά στο Πόρτο Λίλι
μια ζεστή γλυκιά βραδιά,
έτρεξα στην προκυμαία
να φωνάξω τα παιδιά.

Κι όλοι οι παιδικοί μου φίλοι
μια βραδιά στο Πόρτο Λίλι
γίναν άστρα και μπαλόνια,
τρεχαντήρια και τριζόνια.

Μια βραδιά στο Πόρτο Λίλι
στα δρομάκια τα παλιά,
αντηχήσανε κιθάρες
μαντολίνα και βιολιά.

Στίχοι: Μαριανίνα Κριεζή

Τα μικρά παιδιά

Εβίτα

 

Δήμητρα

Νεφέλη

Ιωάννα

 

Τα μικρά παιδιά, τα μικρά παιδιά,
που κρατούνε στο χέρι τους, σαν το μύλο το χάρτινο,
τις ελπίδες μας.
Τα μικρά παιδιά, τα μικρά παιδιά,
που μπερδεύουν τα λόγια τους, που μιλούν με νοήματα,
στα παιχνίδια τους.
Μες σε κήπους και χώματα, με λουλούδια η λάσπη,
ένα κόσμο ζουν τα μικρά τον πιο όμορφο.
Τα μικρά παιδιά, τα μικρά παιδιά,
που κρατούνε στο χέρι, τους σαν το μύλο το χάρτινο,
τις ελπίδες μας.
Ένα φύλλο ή μια μέλισσα, ένα τόπι μια βέργα,
γίνονται αυτοκίνητα χαρά κόσμου ζωή.
Τα μικρά παιδιά, τα μικρά παιδιά,
που κρατούνε στο χέρι τους, σαν το μύλο το χάρτινο,
τις ελπίδες μας.
Δυο κουτιά σπίρτα γίνηκαν, ο σταθμός και τα τρένα,
που μπορούνε να φτάσουνε, ως την άκρη της γης.
Τα μικρά παιδιά, τα μικρά παιδιά,
που κρατούνε στο χέρι τους, σαν το μύλο το χάρτινο,
τις ελπίδες μας.
 
Στίχοι και μουσική: Αρλέτα